MASTER EN ASTURIANÍA

Todo esfuerzo exige una recompensa y el poder descifrar correctamente esta espléndida poesía  (apartado 2) llena de sapiencia, humor e inteligencia, es un buen premio para el lector con buen sentido del humor.

Este apartado,  junto a los que siguen,  está dedicado a los Centros Asturianos, simpatizantes de Asturias y a aquellos asturianos que residen  lejos de la tierra y "llevan a Asturias  en su corazón".  

Suerte y feliz estancia en Asturias ¡A los afortunados que la vayan a visitar!.

ÍNDICE

1.- La defensa del peu..... Xosé Caveda Y y Nava.
2.- Costumbres de Pría (Llanes).......Ramón Sordo Sotres.
3.- Ramonzón de la Panera

Casa natal de  Xosé Caveda y Nava (1796-1882) en Villaviciosa.


1.- LA DEFENSA DEL PEU

 

Xosé Caveda y Nava autor de ésta poesía, nace en Villaviciosa en 1796 y fallece en Gijón en 1882., poeta, ensayista, investigador, historiador, académico de la Lengua Española, de la de San Fernando y de La de Historia, periodista, diputado y mucho más...

Gran parte de las palabras de dificil comprensión, se encuentran el el pequeño diccionario de bable que hay en ésta sección "de test de asturianía".

Ansi como lo digo me da enfadu

El oyer á la xente que: é tenidu

Aquel que tira un pedu por malvadu,

Y que ye muy homilde y bien ñacidu

El que de vientu y fabes atacadu

Y estantín con elles embutidu

Encueye la regaña y no lu tira;

Anque revienta y de dolor s´estira.

 

¿Porque, nun ye pior, mas endecente

el mocu y el regüeldu y el gargaxu,

y pasen con too eso ente la xente,

que non echar el aire por abaxu,

anque non gólia á roses el so ambiente?

 

¿Non ye aquesto meyor que como un paxu

abierta la bocona se echa fuera

lo que por buen camín salir debiera?

El rutu siempre dexa tastu en boca

y vién con elli á veces un caldíu

qu´al mas pintau de súbitu s´enfoca

y el estómadu dexa desabríu;

pero si el aire acasu se desboca

por el tarzu, anque metiendo ruíu,

dexa con todo el cuerpu descansadu

y non como el regüeldu causa enfadu.

 

Siempre m´acordaré de que mió güela

me dixo munches veces cuando neñu,

aqui mesmo sentada na tayuela,

qu´el tener po los pedos y el despeñu

era cosa muy mala, y anque güela

a los qu´estén de llaua, non faga empeñu

en detenelos ñunca porque acasu

podiera asocedeme algun atrasu.

 

Pos, diz que ya se vió, non se que dia,

qu´un que yera a mió ver pocu atrevidu,

porque estaba dellante de so tia

y el respeutu lu tuvo contenidu,

al presu de contadu non abría,

sintiendo tanta llercia el aflixidu

que retorció una tripa y de contadu

sin aliendu cayó despanzurradu.

 

Ñunca tendré yo, ñunca, esi trabayu

porque siempre que pódia to tiralos.

Si quiso ser el otru un gran babayu

y escoyó mas morrise que no echalos,

non lo faré yo así; porque á destayu

anque fós xunta al Rey tengo soltalos,

riéndome ente tantu de la xente

que condena los peos inclemente.

La Reconquista

 

Dichosu el padre Adán, que en campu rasu

co la regaña al aire, á sos anchures,

yos daba sin tropiezu francu pasu

esentu de melindres y veyures.

 

Bien llimpia la regaña con ñarbasu,

sin pizca de camisa y braga dures,

la zanca llevantando al aire llibre,

pedos soltaba del mayor calibre.

 

Y la so compañera arrespondía

co los suyos llivianos y atiplados,

en bona y envidiable compañía

y ayena de virgüenza y de coidados.

 

Qu´el peu entoncies ancha y franca via

afayaba e´nos montes y e´nos prados,

secu, breve, redondu, bien nutridu,

y non afumiaducu y encoídu.

 

¿Porqué ponéi al probe cortapises

si era solu del culu l´estornudu

y non causaba nin temor nin rises?

 

Al mundu pecador ñacia desnudu

pa morrer al estante ente les brises

y cuantu mas ensuchu y mas membrudu,

tantu mas gustu daba al que i abría

les puertes á la lluz del claru día

 

Hoy nun ye así, pa nuestra desventura,

muerre el probe afogadu á mano airada,

desvalidu y soxetu en so estrechura,

y un cagayón ó blanda moñalada

dai allí enmerecida sepoltura

por nuestres emprudencies preparada.

¿Y el resultadu....? Flatos y dolores

cagalera, regüeldos y fedores.

 

Pos vaya fuera y ñunca se convierta

en fumiacu traidor, dexeneradu,

y atope siempre la salida abierta

llibe, regustu y en sazón llogradu.

Que si ha de ser la so existencia incierta,

nuestra será con todo el desagradu,

anque se diga ye mala crianza

echar el vientu que non quier la panza.

 

¡Proscritu el probiquín! ¿Porqué siñores?

en nuestres llozainies lu enxendramos:

Ye so cuna una tripa; á todes hores

confabes y vianda lu cebamos,

y cuandu lo requieren los humores

y ya bien desenvueltu lu encontramos,

ponémoslu e´na calle guapamente

sin que pódia dengun fincái el diente.

 

El va con nos á misa, á la esfoyaza;

non fai casu de nada cuanto mira;

obediente, leal, de bona raza,

nin gorguta siquiera, nin respira

cuando nos siente al llau d´una rapaza

desconoz los desdenes y la ira,

y si al ñacer d´alguna vez afiede,

yo lo xuro mil veces, non ye adrede.

 

Pero que fieda ´nhorabuena. ¿Acasu

el fedor non compensa la certeza

de que nos dexa llibres d´un atrasu

trunfando del torzón, ñaturaleza?

Ella i señala el replegadu pasu

por donde ha de salir sin aspereza,

sin escocélu, sin dañalu en nada,

dichosu precursor de la privada. (¿cagada?).

 

Por si esto ye verdá, vaya á la mierda

la continencia boba y la crianza

que tantu quieren estirar la cuerda

sin nengun duelu de la probe panza;

y viva el pedu ya que asi concuerda

co la salú y co l´antigua usanza;

y bien venidu y acatadu sea,

y gloria y parabien al que se pea.

 

2.- Costumbres de Pría (Llanes) 

La carta de un vecino ya fallecido, «El Niñín de Pelaperi», escrita hace veinticinco años en la jabla llanisca por RAMÓN SORDO SOTRES ETNÓGRAFO E HISTORIADOR.

En 1986 taba yo jaciendo un llibru al respetive de la cultura del conceyu de Llanes y pa ello mandé una retajila de preguntas a dellos vecinos; de la parroquia llanisca de Pría mandarénmi esta carta que saco agora (sal lo más d'ella) pos e mui representativa de la vida d'antiguamente, polo que diz y porque ta escrita na lluenga de los hombres y muyeres que vivían nas villas, pueblos y caserías del municipiu:

«Sr. Sordo Sotres».

«D'otru llau, en Pría, non hay ramu, diz que lu hebo jaz munchos años n'a fiesta de la Flor, que se jaz al domingo dempués de Pascua; pero agora non lu hay. Jacíanse jogueras la noche de S. Juan, y enramábanse las juentes y se ponía ente lo enramáu daqué ramín de cerezas, y dempués danzábase al redior. Non hay bailes propios n'estos pueblos, y son pocos los que saben bailar el pericote».

«Había trabayos en común pa l'herba y pal maíz, y n'esti casu, axuntábanse tó los vecinos n'a casa en que hubiere "esvilla" pa esvillalo enrestralo y colgar las riestras n'el horru o corredor».

«Mentatu s'esvillaba cuntábanse cuentos y leyendas y n'acabando bailaban co la música que hubíes a mano, pandereta o lata. N'a casa que se acaba d'esvillar la cosecha, echaban un jornáu de castañas y daban sidre pa convidar a los que ayudaban. Tamién hebo "jilas" pero ya jaz munchos años que non hay. Tengo entendíu, que se jacía pocu más o menos como nas esvillas».

«La gaita, sí jue muy estimada per estos pueblos, hebo gaiteros y dalgún q'otru que las jacía. Agora ya non quedan. Xugábase munchu a los bolos en Piñeres, Villanueva, Belmonte y La Pesa. Xugábase a la "cuatriada" y tirábase dende tres posturas: 16, 18 y 22 metros».

«Tampocu queda ya delguna bolera en que se xuegue. Lo mesmu pasa co lo de la mitoloxía. Los vieyos jablaban de "inxanos", de "ñuberos", de juentes onde había una pita con pitinos d'oru, del diablu burllón que se apaecía en forma de burru y cosas po l'estilu colas que los críos abrían unos güeyos como platos. Tou eso, s'apeció».

«Conceyos sí había, y nellos jablábase de las cosas que habían jacese, ya juera iguar caminos, repartir los comunes o tomar daqué alcuerdu ente todos los vecinos. Pa ello, tocábase la campana de la capilla que hay en cada pueblu, y si era conceyu pa todos los pueblos xuntos, tocábanse las de la iglesia. Esto non se perdió del tou, y agora güelve jacese na mesma forma».

«Tamién se jacían andechas pa coller el pan o la simiente que e pa dempués sembrar la alcacer (forraje) y a estas andechas iban las muyeres con unas mesorias que son dos palos unidos solu por una punta con una cuerda con las que pelaban las espigas pa chalas n'una macona y d'elli pa l'era a garrotialas, pa dempués con un bañu quita-yos la poa alzando'l bañu y dexando caer el granu escontra l'aire.

Como esti llabor había que jacelu con sol, hay pal casu un refrán muy d'equí, que diz: si gufa la bramadoria non decuelgues la mesoria. Otru que tamién e cosa del tiempu e: cuando berra'l pozu Pría guarda lleñe pa otru día. La bramadoria y el pozu Pría e la misma cosa, e un "gufón" acasu más juerte que'l de Vidiago y que ta n'estos castros de Garaña, y que e muy raru'l día qu'elli gufe que non llueva d'arréu».

«Jázsemi q'e muy güenu eso que mi diz, d'la cultura de Llanes asoleyada nuna guía, pos ello tien que dar llugar a que lo pocu que queda, non esmoreza del tou. ¡Allantre co n'ello! Y cunte que si la mio probeza n'esti terrén presta pa daqué, toi equí, pa jacer lo que mi sea dable».

«Non sé si-y dixi que yo, dellas veces tengo como apelativu: "El Niñín de Pelaperi". Ello non quier dicir que yo dexe de ser el que ero, que saluda a usté muy atentamente».

El llaniscu que mi mandó esta carta morrió ya pero, digo yo 25 años dempués, e llabor de la xente de Llanes que vive hoi, de tola xente de Llanes, defender la cultura del conceyu, usar las pallabras vieyas de los antiguos y conocer las tradiciones de los muchos pueblos que tenemos.

¡Jastasagora!, ¡viva la jabla! LNE 5 febrero 2.011.

3.- Ramonzón de La Panera

Fai dos años fue a La Habana

Ramonzón de la Panera

Y el mes pasaú escribió

Diciendo d´esta manera:
«Queridos padres sabrán

Lo que pienso n´esti instante

Abandonar el negociu

Yo pa mí tengo bastante.»
Los padres de Ramonzón

Decíen llenos de gozu:
«Va a venir el nuestgru fíu
Que ye ricu y poderosu.»
Y el otru día llegó
Pero en llugar de dineru
Lo que traxo fue un sarnazu
Que apestó al conceyu enteru.

 

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